Resurse pentru gimnaziu și liceu: “Să învățăm prin Spațiu”

Dezvoltate de către Biroul pentru Educație al Agenției Spațiale Europene cu concursul birourilor ESERO naționale, “Să învățăm prin Spațiu” (“Teach with Space”) sunt o serie de resurse dedicate profesorilor de gimnaziu și liceu care pot atrage elevii către STEM prin predarea a diverse discipline în context spațial. Acestea constau din câte un ghid al profesorului și din fișe de lucru pentru elevi în format .pdf. Pe site-ul ESERO România și ESA acestea sunt publicate cu copertă albastră, în vreme ce resursele “Să învățăm prin Spațiu” pentru școala primară, de asemenea disponibile pe acest site, au coperta roșie.

Geografie

  • “Efectul de seră și consecințele sale: investigarea încălzirii globale” – resursă educațională pentru gimnaziu (12-15 ani). Acest set de activități include experimente hands-on și interpretarea imaginilor prin satelit pentru o mai bună înțelegere a efectelor planetare ale încălzirii globale. În activitatea 1 elevii vor realiza un model pentru a demonstra efectul de seră, arătând că un nivel mai ridicat de dioxid de carbon (CO2) înseamnă o temperatură mai mare. Experimentul va fi completat prin interpretarea imaginilor prin satelit care arată nivelurile de CO2 ale Pământului în perioade diferite de timp. Elevii vor afla apoi despre unele dintre    consecințele unui efect de seră crescut – topirea gheții și schimbarea valorilor albedo. Elevii vor explora aceste subiecte în activitățile 2 și 3. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului. 
  • “Autostrăzile oceanelor: curenții marini și legătura lor cu clima” – resursă educațională pentru gimnaziu (12-15 ani)  – În acest set de activități, elevii vor folosi un modul multimedia pentru a afla despre curenții marini, autostrăzile oceanelor și despre importanța acestora pentru înțelegerea climatului local. Folosind activități practice, ei vor investiga ce anume cauzează curenții oceanici. De asemenea, vor folosi imagini satelitare pentru a analiza temperatura suprafeței mării și pentru a înțelege de ce observațiile prin satelit sunt utile pentru monitorizarea curenților marini. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului.
  • “După furtună: Urmărirea Uraganului Matthew și analizarea impactului său”. Resursă educațională pentru gimnaziu (12-15 ani). Aceste activități folosesc exemplul uraganului Matthew pentru a explora aplicațiile datelor de observare a Pământului în urmărirea uraganelor și evaluarea consecințelor lor. Elevii vor afla cum se dezvoltă un uragan și impactul pe care vremea extremă îl poate avea asupra societății. Vor face acest lucru prin compararea imaginilor din satelit. Activitatea ar putea fi finalizată fie într-un laborator TIC în care elevii finalizează învățarea despre imagini în mod independent sau împreună în sala de clasă discutând diverse planșe. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului .

Biologie

  • Pot formele de viață supraviețui în medii extraterestre? Să determinăm mediile propice vieții”. Resursă educațională pentru orele de biologie la grupa de vârstă 13-16 ani. În această activitate elevii vor examina dacă formele de viață găsite în medii extreme pe Pământ ar putea supraviețui altundeva în Sistemul Solar. Elevii vor examina caracteristicile diferitelor locuri din Sistemul Solar și apoi vor folosi “carduri informative” cu exemple de extremofile pentru a formula ipoteze privind care dintre acestea cred ei/ele că ar putea supraviețui în diferite medii extraterestre. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului
  • “Ursuleți spațiali: Experimente de laborator cu tardigrade”. Resursă educațională pentru orele de biologie la grupa de vârstă 13-16 ani. În acest set de activități experimentale, elevii vor cerceta abilitățile de supraviețuire ale tardigradelor cunoscute și sub numele de “urși de apă”. Aceștia vor învăța cum pot colecta tardigrade și ce condiții extreme pot simula în laborator. Elevii vor expune organismele colectate la aceste condiții extreme și vor trage concluzii privind mediile în care tardigradele pot supraviețui. Scopul acestei resurse este de a testa rezistența tardigradelor la condiții extreme de mediu și de a lega capacitatea lor de supraviețuire cu mediul spațial. Înainte de a începe această activitate, vă sugerăm să finalizați activitatea Pot formele de viață supraviețui în medii extraterestre?” care oferă o introducere în studiul vieții în medii extreme. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului.

Chimie

  • “Efectul de “Energie din apă: cum să producem hidrogen și oxigen pe Lună”. Resursă educațională pentru gimnaziu (14-16 ani).   În acest set de trei activități, elevii vor învăța despre electrochimie. În prima activitate vor construi o pilă voltaică – o baterie simplă. Această invenție marchează începutul electrochimiei. Elevii vor studia apoi electroliza. Electroliza folosește curentul electric pentru a descompune apa în componentele sale: hidrogen și oxigen. Aceste produse pot fi folosite ca propulsori pentru nave spațiale și / sau pentru a furniza oxigen pentru a susține un echipaj lunar. În ultima activitate, elevii examinează și folosesc o pilă de combustie. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului.